Rzeźba przedstawia konia naturalnej wielkości, podzielonego na cztery części. Każda z nich pozostaje pusta w środku, co symbolizuje wewnętrzną pustkę i rozdarcie. Wnętrza sekcji pomalowane są w różne barwy – psychiczne, fizyczne, społeczne i emocjonalne – odzwierciedlające wielowymiarowe skutki zespołu stresu pourazowego (PTSD).
Na poziomie symbolicznym dzieło nawiązuje do traumy wojen i konfliktów. Koń – wierny towarzysz polskich żołnierzy na przestrzeni wieków – staje się znakiem strat ludzkich i kulturowych poniesionych w wyniku działań wojennych. Rozczłonkowanie figury podkreśla destrukcyjną siłę wojny, która niszczy nie tylko jednostki, lecz także całe społeczności i narody. Kolorowe wnętrza przypominają o niewidocznych ranach, jakie pozostawia wojna – traumach, które odciskają piętno na zbiorowej pamięci.
Usytuowanie rzeźby na terenie muzeum 7. Pułku Ułanów Lubelskich nadaje jej dodatkowy, historyczny wymiar. To miejsce związane z etosem kawalerii i tradycją wojskową zyskuje refleksyjny punkt pamięci, przypominający o kosztach wojny dla żołnierzy i społeczeństwa.
Projekt został zrealizowany w ramach programu „Rzeźba w przestrzeni publicznej dla Niepodległej – 2025” ze środków Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku pochodzących z budżetu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Partnerem projektu jest Uniwersytet w Siedlcach.
Rzeźba Pawła Wociala stanie się trwałym elementem ogrodu muzeum, łączącym sztukę współczesną, historię i edukację. Jej odsłonięcie będzie otwarte dla publiczności i lokalnej społeczności.
Dane wydarzenia:
● Data: 3 października 2025 r. godz. 18.00
● Miejsce: Muzeum Ziemi Mińskiej Dział 7. Pułku Ułanów Lubelskich, ul. gen. K. Sosnkowskiego 4, Mińsk Mazowiecki.
● W programie: wystąpienia autora dzieła Pawła Wociala oraz dyrektora Muzeum Ziemi Mińskiej, uroczyste odsłonięcie rzeźby
Autor: Paweł Wocial (1977) – artysta tworzący wielkoformatowe rzeźby, instalacje i video, wykładowca Uniwersytetu w Siedlcach, uczestnik licznych wystaw międzynarodowych, m.in. w Karlsruhe, Watou, Monako, Londynie, Wenecji, Berlinie czy Paryżu.
Dofinansowano ze środków programu własnego Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku pn. Rzeźba w przestrzeni publicznej dla Niepodległej – 2025 pochodzących z budżetu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
